Enligt ne.se så definieras en leksak som ett "föremål som barn använder vid lek; används även i pedagogiskt syfte. Många av vår tids leksaker kan följas långt tillbaka i tiden: I t.ex. egyptiska gravar har dockor, bollar, spel, mekaniska leksaker och husgeråd påträffats." Ibland kan man undra varför man överhuvudtaget lägger pengar på de ofta ganska dyra leksaker som är ämnade för barn, ty de roligaste leksakerna i ett hem är köksredskap, papper, kläder etc. Ett klassiskt exemel är ju barnets intresse för omslagspappret när det får en present.
Att saker som inte nödvändigtvis är traditionella leksaker är populära att leka med är dock inte av ondo ty enligt gudfar R Lyxell så har forskare konstaterat att t.ex. en låda är både en bra och pedagogisk leksak. Hemligheten är, precis som med människans språk i förhållande till djurens*, att användningsområdet inte är bestämt. En låda kan ju bli precis vad som helst i ett barns händer medan en plasttraktor är en leksakstraktor hur man än vrider och vänder på den.

Två durkslag kan t.ex. bli två hjälmar!
*språkets minsta betydelseskiljande delar, fonemen, betyder i sig inget vilket innebär att man kan kombinera dem i ett oändligt antal kombinationer. Om man jämför det med bins "dans", fåglars "kvitter" och delfiners "tjirp" så betyder de olika ljuden/danserna i sig saker som "t.ex. fara!", "här finns det honung!" och "detta är mitt territorium, håll er undan!".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar