tisdag 25 maj 2010

And the star-spangled banner in triumph shall wave

Till att börja med måste jag klargöra att jag verkligen tycker illa om U.S.A. som politisk världsmakt. Jag tycker att de missbrukar sin makt som världspolis och beter sig illa mot många av sina egna medborgare men framförallt mot andra länder.

Samtidigt älskar jag landets bidrag till i stort sett all populärkultur, i form av musik (även om jag samtidigt måste tillstå att jag uppskattar brittisk musik mer än amerikansk så är jag fullt medveten om att den brittiska popen, rocken, punken och hiphopen inte skulle finnas om den amerikanska diton inte fanns först), TV och film, som jag nyttjar och njuter av dagligen. (Hm... komplicerad mening, men läs den några gånger så förstår ni vad jag är ute efter)

I och med att man sett mycket amerikansk TV och film blir man mer eller mindre matad av flera amerikanska varumärken och företag som t.ex. bilar, kläder och matprodukter. Varumärken som , i och med att de inte alls finns att få tag på i Europa, blir mer eller mindre mytiska. Vad jag menar är att en Hummer H2 eller Cadillac eldorado vänder fler huvuden på gatan än en SAAB 9-5 eller Toyota Avensis och Oreos känns betydligt roligare att äta än Mariekex.

Det är framförallt därför som jag uppskattade den egentligen ganska oansenliga present Madelene S-B gav mig från sin U.S.A.-resa så mycket som jag faktiskt gjorde.

Både Junior Mints och Milk Duds är klassiska varumärken som förekommer i en rad TV-program och filmer. En av de mest klassiska scenerna är från en av mina favorit sit-coms, nämligen Seinfeld .



Så återigen, tack Madelene för den fina presenten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar